In- och utflyttning

Våra hyresgäster bor gärna kvar och det gör oss självklart både glada och stolta. Någon gång då och då är det ändå läge att flytta in i något nytt eller flytta ut. Här finner du riktlinjerna för hur det går till.

Inflyttning

Första vardagen i månaden räknas som in- och utflyttningsdag och kl. 12 överlåts lägenheten till den nya hyresgästen. Infaller flyttdagen på en lördag, söndag eller annan helgdag så gäller nästkommande vardag. Detta tillämpas om inget annat är överenskommet.

Du är välkommen att närvara vid besiktningen av lägenheten. Kontakta oss så får du veta datum och tid. Om lägenheten inte är tömd vid besiktningstillfället så kan inte städningen besiktigas. Har du synpunkter på den utförda städningen så kontaktar du oss snarast.

Nycklarna överlämnas oftast på vårt kontor, men ibland lämnar tidigare hyresgäst eller annan fastighetspersonal över dem.

Vid inflyttningen får du en pärm som heter ”Välkommen som hyresgäst hos Trollängen”. Där finner du all information du behöver ha för att bo hos oss.

Tänk också på att du måste teckna elavtal, hemförsäkring, tv/bredband/telefonabonnemang samt att adressändra.

Elleverantör

Björkris

Kontakta Fortum som äger elnätet här. Information om strömavbrott finner du på deras hemsida www.fortum.com och ska du rapporter in ett strömavbrott ringer du dem på tel: 020-441110

Järnbrott och Hildedal

Kontakta Göteborgs Energi som äger elnätet här. Information om strömavbrott finner du på deras hemsida www.goteborgsenergi.se och ska du rapporter in ett strömavbrott ringer du dem på tel: 020-626060

Herrljunga

I Herrljunga ansvarar Herrljunga Elektriska för elnät och elförsörjning. Kontakta dem på tel: 0513-220 40.

Vårgårda

I Vårgårda är det Vattenfall som ansvarar för elnät och elförsörjning. Du når dem på tel: 020-82 00 00.

TV/Bredband/telefonileverantör

Frågor om tv/bredband/telefonileverantör?

Avflyttning

Uppsägning

Vi vill ha din uppsägning av lägenheten skriftligt. Allra bäst är det om vi får tillbaka kontraktet med ifyllt fält för uppsägning av hyresavtal (se sidan 2). Uppsägningstiden är tre månader från och med nästkommande månad. Kontakta Hanna om du vill ha en annan blankett för uppsägningen.

Exempel: Säger du upp lägenheten 31 dec är utflyttningsdatumet 1 april. Säger du däremot upp lägenheten 1 jan är utflyttningsdatumet 1 maj.

Besiktning

Det är du som hyresgäst som kontaktar oss för att boka tid för besiktning av lägenheten. Lägenheten ska se ut som den gjorde vid inflyttningstillfället. Har du till exempel flyttat på garderober eller tagit ner hatthyllan ska dessa flyttas tillbaka till ursprunglig placering. Om du har satt upp en vägg-tv eller gjort onormalt många hål i väggen ska dessa spacklas igen och väggen målas om. Överdrivet slitage och skador bekostas eller åtgärdas också av utflyttande hyresgäst.

Flyttstädning

Att få flytta in i en fräsch bostad är A och O. Därför ställer vi höga krav på städningen vid besiktningen och rekommenderar att du anlitar ett städbolag. De lämnar ofta garanti och åtgärdar eventuella anmärkningar. Om städningen inte godkänns och du inte har möjlighet att åtgärda det kan du bli debiterad en städavgift.

Checklista vid flyttstädning

Lämna över nycklar

Du ska lämna tillbaka samtliga nycklar senast kl. 12 dagen efter det att hyresavtalet upphör. Då ska tre nycklar, tre elektroniska taggar och två alternativt tre postnycklar överlämnas till avtalad person. Har du beställt/gjort fler exemplar av nycklar eller taggar så ska du givetvis lämna över även dessa. Om nycklar saknas debiteras du för byte av låscylinder.

Tänk på!

  • Lämna kvar TV-boxen (om det finns en som tillhör lägenheten) samt fjärrkontroll, återvinningskort och lägenhetspärm.
  • Flytta hemförsäkringen till ditt nya boende
  • Flytta/säg upp telefon, bredband, tv-abonnemang och eventuella tidningsprenumerationer
  • Flytta/säg upp ditt el-abonnemang
  • Har du autogiro – kontakta din bank och avsluta detta hos oss
  • Gör en adressändring
Webbproduktion: VimleWebb AB